Σύμφωνα με τον μύθο, οφείλουμε την
ανακάλυψη των μαντικών δυνάμεων του δελφικού μαντείου σε μια κατσίκα του βοσκού
Κουρήτα. Μετά την πτώση της σε χάσμα εδάφους άρχισε να χοροπηδά και να βγάζει
μια παράξενη φωνή. Αυτό το παράξενο φαινόμενο διαδόθηκε γρήγορα σε όλους τους
κατοίκους της περιοχής. Ύστερα από σκέψη και συζήτηση συμπέραναν ότι η θεά Γαία
επέλεξε αυτό το σημείο για να επικοινωνεί με τους θνητούς, αποκαλύπτοντάς τους
το μέλλον. Έφτασαν μάλιστα στο σημείο να πέφτουν στο χάσμα και να χάνονται για
πάντα. Τότε αποφάσισαν να επιλέξουν την Πυθία για να προβλέπει το μέλλον
καθισμένη στον τρίποδα, που ήταν τοποθετημένος πάνω στο χάσμα.
Ο άνθρωπος νιώθει μόνος και φοβισμένος,
υποταγμένος σε ανίκητες δυνάμεις και στην τρομερή θεία δίκη. Πρέπει να βγει από
το αδιέξοδο και το άμεσο αντίδοτο είναι να έρθει σε επικοινωνία με τους θεούς.
Οι θεοί μας ακούν μέσα από τις προσευχές και κυρίως μας δείχνουν σημάδια που
πρέπει να ξέρουμε και να ερμηνεύσουμε. Κάπως έτσι γεννήθηκε η μαντεία.
Οι Δελφοί θα είναι ο τόπος όπου οι
πόλεις θα αναζητούν την επικύρωση των πολιτικών τους δομών και των σπουδαίων
πράξεών τους. Ο ρόλος της μαντικής στη διαδικασία αποφάσεων ήταν πολύ
σημαντικός, αφού συχνά επηρέαζε κρίσιμες αποφάσεις, πολλές φορές με μη θεμιτό
τρόπο. Βασιλείς και στρατηγοί δωροδοκούσαν την ιέρεια για να εξασφαλίσουν
ευνοϊκούς χρησμούς, ώστε να τους χρησιμοποιήσουν για να πετύχουν τους
πολιτικούς ή στρατιωτικούς σκοπούς.
Από την εποχή του Ομήρου διαπιστώνουμε
την ύπαρξη πλούσιας ποικιλίας μαντικών διαδικασιών. Επίσης από τον Όμηρο
μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι στο χώρο της μαντικής ένας θεός επικράτησε των
άλλων: ο Απόλλων.
Χρονολόγιο
Ομηρικά
έπη
Το μαντείο της Δωδώνης αναφέρεται στην
Ιλιάδα και την Οδύσσεια. Το ιερό της είναι αφιερωμένο στον Δία.
9ος
αιώνας π.Χ
Το μαντείο των Δελφών λειτουργεί στις
νότιες πλαγιές του Παρνασσού υπό την επιρροή των Λακεδαιμονίων.
8ος
αιώνας π.Χ
Το μαντείο των Δελφών γίνεται
θρησκευτικός πόλος έλξης. Η φήμη του απλώνεται πανελληνίως και τιμάται
ιδιαίτερα ανάμεσα στους Δωριείς. Τον έλεγχο του μαντείου έχει η γειτονική
εμπορική πόλη Κρίσσα.
8ος-6ος
αιώνας π.Χ
Η Κόρινθος στην περίοδο της ακμής της,
διαδίδει στις αποικίες το κύρος του μαντείου των Δελφών.
650
π.Χ
Ο Κύψελος της Κορίνθου ιδρύει θησαυρό
με πλούσια αφιερώματα στους Δελφούς.
590-589
π.Χ
Ξεσπάει ο Α Ιερός πόλεμος ανάμεσα στις
βοιωτικές και θεσσαλικές πόλεις και την Κρίσσα, που θα καταλήξει στην
καταστροφή της τελευταίας. Η λειτουργία των Δελφών περνάει στην Αμφικτιονία.
Θεσμοθετείται η γιορτή των Πυθίων για να τιμηθεί η νίκη.
582
π.Χ
Ιδρύεται ο δεύτερος θησαυρός από τον
βασιλιά Κλεισθένη της Σικυώνος.
548
π.Χ
Καίγεται ο λίθινος ναός του Απόλλωνα
στους Δελφούς. Ο ναός ξαναχτίζεται με εισφορές ελληνικών και βαρβαρικών πόλεων,
αλλά και της αθηναϊκής οικογένειας των Αλκμεωνιδών.
5ος
αιώνας π.Χ
Το μαντείο των Δελφών αποκτά τον
καθολικό σεβασμό.
494
π.Χ
Οι Πέρσες καταστρέφουν το μαντείο του
Απόλλωνα στα Δίδυμα, νότια της Μιλήτου, το οποίο έδινε χρησμούς στους Έλληνες
της ανατολής.
490
π.Χ
Ο βασιλιάς Κλεισμένης Α δωροδοκεί τους
ιερείς του μαντείου των Δελφών για να έχει ευνοϊκή συμβουλή.
480
π.Χ
Το μαντείο των Δελφών συμβουλεύει
υποταγή των ελληνικών πόλεων στους επιτιθέμενους Πέρσες.
447
π.Χ
Αρχίζει ο Β ιερός πόλεμος ανάμεσα στους
Φωκείς και τους Αμφικτίονες με την υποστήριξη των Σπαρτιατών.
432
π.Χ
Το μαντείο των Δελφών δίνει ευνοϊκό
χρησμό στους Σπαρτιάτες για την εξέλιξη του Πελοποννησιακού πολέμου.
422
π.Χ
Η πολιτική των Δελφών μεταστρέφεται
υπέρ των Αθηναίων, λόγω των επιτυχιών του Νικία και του Αλκιβιάδη.
413
π.Χ
Η καταστροφή των Αθηναίων στις
Συρακούσες μεταβάλλει πάλι την πολιτική των Δελφών.
372
π.Χ
Οι Θηβαίοι με τον Επαμεινώνδα
συμβουλεύονται το μαντείο του Τροφωνίου για να αντιμετωπίσουν τους Σπαρτιάτες.
371
π.Χ
Οι Θηβαίοι, νικητές των Σπαρτιατών στα
Λεύκτρα αποκτούν επιρροή στο μαντείο.
356
π.Χ
Οι Φωκείς καταλαμβάνουν το ιερό των
Δελφών. Αρχίζει ο Γ ιερός πόλεμος, εναντίον των Φωκέων στράφηκαν οι Θηβαίοι και
οι Λοκροί. Στον πόλεμο αναμιγνύεται και ο βασιλιάς των Μακεδόνων Φίλιππος Β.
219
π.Χ
Οι Αιτωλοί με επικεφαλής τον Δωρίμαχο
καταστρέφουν το ιερό της Δωδώνης.
435
μ.Χ
Με εντολή του αυτοκράτορα Θεοδόσιο
καταστρέφονται τα ιερά και τα Μαντεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου